söndag 26 maj 2013

HURRAAAAA FÖR MAMMORNA

.
.


.



Älskade skatt och och älskade syrener på Mors dag!









Tjingeling alla mammor!





Idag är det ju en riktigt fin dag och som så ofta på denna fina dag så skiner solen över oss mammor! Tänk att ni är heelt fantastiska som åstadkommit så mycket bra genom att vara just mammor:) Fött och ammat och vysschat och tröstat och alla har vi haft våra otaliga sömnlösa nätter med våra älskade små bebisar när de varit sjuka eller hungriga eller bara lite oroliga... Tre skatter har jag gjort allt detta med och vissa saker kan vi mammor bara helt enkelt bäst här i världen (ja vi kvinnor får faktiskt vara suveränast på vissa saker, som att vara gravida och föda tex:) Ett stort stort hurra för alla alla duktiga mammor idag!



Nu ska jag gratta min egna suveräna, kreativa, roliga och duktiga mams:)




KRAM PÅ ER






.

22 kommentarer:

Mitt vita hus & hem sa...

Hej
Mysig blombild, ja vi mammor kan allt ;O )

Ha en fin morsdag.
kram Aina-Kristin

Matrummet sa...

Vilken härlig bukett med syrener!:)

Anonym sa...

Har skummat igenom både tidningar och bloggar på nätet idag och känner bara att jag börjar bli så less på tjatet om mors dag. Har alla ni som lyckats få barn funderat på vad denna dag betyder för oss som är ofrivilligt barnlösa? Är vi mindre värda för att våra kroppar inte lyckats producera ett barn att ta hand om och älska? Är vi mindre starka för att våra kroppar är lite defekta? Är vi mindre perfekta? Tror vi är många som känner ett hugg i hjärtat idag...att vara mamma är ingen självklarhet.

Ninelin sa...

Man blir glad av att få blommor, men också av självaste tanken bakom. Tack, detsamma.

Anonym sa...

psst...du vet att vi är en hel hög med mammor som inte varit gravida och fött och ammat våra barn oxå va? Å att vi är precis lika amazing vi?

På Nylund sa...

Vilken härlig bukett och Lo Lo:s blus var ju hur söt som helst.

Ja, visst är vi kvinnor ganska fantastiska?!

Kram

Philia sa...

Anonyma 1 & 2,

Jag tror att man ska vara försiktig med att tro att någon mamma ev skulle tycka att den är bättre eller någon annan kvinna eller mamma är sämre för att den personen inte har egna/ej fött sina barn. Bara för att den mamman är glad över att vara just mamma precis som jag är över att vara det till mina tre barn. Jag ville ju att alla mammor skulle hyllas (a l l a mammor) i detta inlägg och att jag tycker verkligen det är så stort att kvinnor kan vara gravida och föda (någon är ju gravid för att alla barn ska kunna födas) Det betyder absolut i n t e att jag tycker att mammor som adopterat inte är fantastiska. Det ena betyder aldrig utesluta det andra och jag tror att man nog måste kunna acceptera att andra gläds åt något, även om de är i en helt annan situation än en själv. Vissa blir biologiska mammor andra inte, vissa blir obotligt sjuka innan de fyllt 30 andra inte, vissa föds till prinsessa andra till ett liv i misär eller som svårt handikappad osv osv och ens egen otur eller olycka i livet innebär inte att alla andra är helt utan sin egen.

KRAM

P

Anonym sa...

Hej Petra och alla läsare!

Jag blir så oerhört ledsen när jag läser inlägg som består av rena påhopp, ren vuxenmobbing. Jag antar att de flesta läsarna här är vuxna, låt oss då bete oss som vuxna.

Jag har full förståelse för att våra världar ser olika ut i alla avseenden och att vi tycker olika men för det behöver vuxna människor inte vara rent sagt elaka mot varandra.

Jag håller inte med dig om allt Petra men jag uppskattar din blogg, mycket pga dina bilder och recept. Jag läser och tittar på de bitar som tilltalar mig, resten passerar förbi, precis som livet i övrigt!

Fortsätt med det du gör Petra! Jag hoppas att du kan sålla bland kommentarer och lägga energi på sådant som du mår bra av! Jag önskar dig allt gott!

Anna i Linköping

mammaxtre sa...

Håller med dig, vi mammor är helt klart värda att firas.

Ha det fint!

Anonym sa...

Hej Philia!
Hoppas du har haft en bra mors dag.
Jag är en kvinna som inte föder mina egna barn utan jag adopterar dem. Eller ja, jag ska det iallafall!:)Snart, förhoppningsvis, efter långa fyra år i adoptionskö. När jag läste ditt inlägg så fick jag, liksom de två anonyma damerna, också ett litet hugg i magen. Jag vet inte om du är nära vän till någon som har haft svårt att få barn, ej fått barn eller efter många år i adoptionskö till slut blivit förälder? Om inte så är det självklart svårt för dig att förstå hur illa vid man kan ta sig när man läser om hur suveräna andra är på att vara gravida och föda och att det är just det som gör en till en bra mamma. Jag tycker också att det är skitcoolt att det funkar rent biologiskt, men för mig är det jobbigt att läsa ditt inlägg. Damerna ovan kanske inte formulerar det med den bästa tonen men jag tror att jag förstår vad de menar. När du i ditt förklarande inlägg skriver att inlägget var till alla mammor så får jag nog säga att du inte riktigt lyckades förmedla den känslan. Kanske kunde du ha vidgat ditt inlägg lite så att ingen kände sig bortglömd...Kanske kunde det ha stått "och alla ni som kämpar i flera år för att bli godkända av socialstyrelsen, psykologen, doktorn,lämnar BMI och midjemått och syntest och allt möjligt annat. Njut av denna fantastiska dag..."

Samtidigt så är det din blogg och du har såklart rätt att skriva utifrån dig själv och bara dig, men eftersom du i din respons till de anonyma damerna menar att det var till alla så...tja!

Det är viktigt för mig att du förstår att detta inte är något näthat eller en ovänlig kommentar. Utan bara ett annat sätt att se det på. Jag är en flitig Philia-anhängare och återkommande läsare!:)

Tack för en bra blogg!

Stor kram!
Theres

Anonym sa...

Tänk att PRECIS ALLT som skrivs ska misstolkas!
Ni måste sluta vara så förbannat lättstötta!! Svaret- är NEJ - ingen tycker att ni som inte ammat eller fött ( eller är ofrivilligt barnlösa) är sämre människor - det är ju självklart! Ni framstår ju som korkade när ni skriver kommentarer likt dessa. Nu råkar ju Petra och även jag själv vara mamma - och är oerhört lycklig och stolt över det. Jag har både firat och blivit firad och haft en fantastisk MORS DAG. Detta måste kunna skrivas på en blogg utan att någon utan barn tar illa upp! Skärp er eller sluta läs bloggar!

Anonym sa...

Nogen af de som kommenterer herinde burde bestille sig en psykologtime, i stedet for at forpeste andres tilværelse med bitre og negative indlæg om det ene og det andet! Hold da k... Hvor er i irriterende at høre på!
Hurra for mors dag! Selvfølgelig skal vi fejres!!
Stor kram til dig Petra - din blog er super!
Beundrer din tålmodighed!

Anonym sa...

Alla människor är lika mkt värda, oavsett om man kan få barn eller inte. Men, just idag firar vi morsdag, och det måste vi ju få göra även om alla inte kan få barn. Förstår att det känns jobbigt, men dessvärre är livet så. Min syster är över 35, är fortfarande singel och önskar inget hellre än att träffa en man. Hon avskyr alla hjärtans dag, vilket jag fullt ut förstår. Men jag firar ändå alla hjärtans dag. Livet är inte rättvist.
Tycker bara att det är tråkigt att hur Petra än formulerar sig så blir hon missförstådd.

Anonym sa...

Men det är just detta som är så fel i vårt samhälle. Bristen på empati. Ingen MENAR något illa, men sårar varandra gör vi likförbannat. Och om någon berättar att den blivit sårad, inte säger vi förlåt utan då kastar vi mer skit på den som är ledsen. Märkligt!

Jag har själv adopterat. Under många år var jag ofrivilligt barnlös. Självklart tyckte jag inte mors dag skulle läggas ned för det! Det vore ju befängt! Men visst var det en jobbig dag just då.

Nu är jag mamma sedan 3 år tillbax och får bli firad! Jag håller med om att det konstiga med detta inlägg var att Petra så gärna ville vända sig till ALLA mammor men genom att trycka på graviditet och amning så stängde hon ute väldigt många. Som sagt, du menade säkert rätt men det blev lite fel!

Sen är det häftigt hur barn blir till å visst har mitt barn en amazing biomamma som fött henne. Men jag tycker nog att ALLA sorters mammor borde firas! Så grattis på morsdag alla adoptivmammor, biomammor, fostermammor, styvmammor, surrogatmammor, extramammor...ni är värdefulla ALLIHOP!

Louise sa...

Men Petra har väl aldrig påstått att inte ALLA mammor borde firas!!! Herregud vad ni gör livet komplicerat genom att misstolka, analysera och vara så lättkränkta!
Snacka om att göra en höna av en fjäder!

Anonym sa...

Så skjønn bluse :) Hvor er denne kjøpt? Grattis med gårdagen <3

Anonym sa...

Morsdag har firats i generationer och firas runt om i världen..varför ska vi inte kunna få fira detta utan att någon ofrivilligt barnlös tar illa vid sig och mår dåligt..morsdag firas liak mycket som julaftnar när vi som mist ngn saknar den personen eller en födelsedag där min pappa som är död inte kan vara med..men jag slutar inte fira min födelsedag för det. Petra skriver vad hon vill och vad hon tycker och om det inte passar just dig så läs inte mer och man kan inte lvea hela sitt liv med ångest och lidande även om man inte kan få barn utan ta vara på det som man har och göra det bästa av situationen! Morsdag är till för att uppmärksamma mammor och unna dem en dag i rampljuset!

Anonym sa...

Ursäkta mitt språk, men jag förstår inte hur folk kan med och spy ut sin smutsiga buk på andra. Ni förstör en fin blogg med ert enormt fåniga sätt. Livet är hårt, shut the f up! Petra - jag inspireras av din blogg och vi är totalt olika, men jag gillar dig! Hoppas du låter det "ugly" rinna av dig som vatten på en gås!

Lindas plats sa...

Tråkigt att folk ska ta illa upp av det du skriver tycker jag. Det heter ju mors dag för att fira mammorna, men det handlar ju inte om att vi som inte är mammor är sämre människor för det. Jag tycker mors dag och fars dag är trevliga dagar då man faktiskt kan hylla och fira de som uppfostrat än, tagit hand om och älskat än genom hela livet. Klart att de ska få uppmärksamhet.
Kram Linda

Anonym sa...

Alltså på riktigt... Snart går det väl inte att skriva "god jul" heller eftersom vissa av oss inte kommer kunna fira jul!? Hon utgår från sig själv och kan inte ta hänsyn till ALLA!! Tack för en fin blogg!!

Amanda sa...

Ärligt talat så kan man inte ta hur mycket hänsyn som helst, för till slut kan man inte skriva något då. Om man inte, på MORS DAG, får lov att skriva ett inlägg som hyllar mammor utan att ngn tar illa vid sig så är det galet.

Mitt vita radhus sa...

Herregud, jag blir HELT chockad av folks kommentarer...

Alla har olika problem o bekymmer, och letar man (som många här inne verkar göra) kan man ge sig ÄNNU MER bekymmer.

Ska alla singlar bli förbannade för inlägg på alla hjärtans dag, alla som inte firar jul bli vansinniga för God Jul inlägg. Dem som inte kan åka på semester bli uppretade för semester inlägg.
Eller ska jag som har varit ensamstående sen min son kom till världen bli stött för alla lyckliga familjebilder som postas? Även om man emellanåt blir påmind om sorgen så har jag förmågan att känna lycka för andra.

SKÄRP ER, detta är ju bara pinsamt.
Man kan välja att se glädjen i inlägget eller plocka fram sina småaktiga sidor och ta det som ett personangrepp mot sig själv.

Å bara för att tillägga så hade jag JÄTTESVÅRT att bli gravid, jag fick 7 missfall och allt kändes hopplöst ibland, men att stöta mig på dem det gick bra för fanns inte i mina tankar en enda gång.